Crossfitspråket

Äntligen har jag orkat skrivit klart ett litet lexikon. Vissa texter är kopierade från andras bloggar, men endast då jag själv inte visste hur jag skulle förklara övningen. Om ni trycker på vissa övningars namn, kommer ni till ett youtube-klipp!

Air Squat – En knäböj helt enkelt. Utan vikter, bara din kropp. 

AMRAP  As many rounds as possible – Att man på en viss tid ska utföra så mångar rundor som mōjligt av en eller flera övningar.

Box Jump – Hopp upp och ner på en låda, bänk, plint eller något annat föremål som liknar en låda.

Box – Gymmet där Crossfit utövas i.

Burpee – Från stående position böjer man sig ned med händerna på utsidan av fötterna och hoppar ut till en armhävningsposition. Därefter lägger du dig ned på mage/gör en armhävning, hoppar tillbaka fram med fötterna till händerna och gör sedan ett upphopp med klapp ovanför huvudet.

Dead Lift – Marklyft.

Dips – (Triceps) Händerna på en bänk, stol eller liknande redskap och låt fötterna antingen ligga på en motsvarande lika hög bänk/stol eller ha dem placerade direkt på golvet. Rumpan ska vara nära den bänk/stol du har händerna på hela tiden. Från raka armar till 90-grader och när armbågarna är i 90-graders vinkel går du tillbaka upp till utgångsposition.

Dubble Under – Dubbelhopp med hopprep.

Front Squat – Knäböj med stången intill kroppen i axelhöjd, framför dig.

Goblet Squat  – En Front Squat som utförs genom att hålla en kettlebell mot bröstet.

Handstand  – Stå på händer.

Kettlebell – En klotformad vikt med handtag. Kan användas på många olika sätt, t.ex. att svinga med, rycka med eller stöta med. Finns i många olika vikter, allt från 4kg till 50kg+.

Kettlebell Swing –  En kettlebell förs från en position mellan benen till ovanför huvudet. Det finns andra svingar, t.ex. ryska, som går till brösthöjd och sådana som görs med en hand.

Overhead Squat – En Air Squat där du håller en vikt ovanför huvudet, tex en skivstång.

Press – Axelpress.

Pull Up – Chin.

Push Up – Armhävning.

Push press – En form av stöt. Vikten ska, med hjälp av kraft från höften, upp till helt utsträckta armar. Knäna får inte böja på sig efter att själva stöten har börjat med hjälp av höftkraften.

Skala – Att anpassa en övning så att den blir lättare genom att byta ut övningen, minska antal repetitioner eller sänka vikten.

Tabata – En form av intervall. Du arbetar i 20 sekunder och vilar 10 sekunder, med 8 upprepningar. Uppkom av en japan vid namn Tabata.

Thruster – En övning där du gör en frontböj och sedan på vägen upp, med hjälp av höften, skjuter upp vikten till helt raka armar, med helt rak kropp, utan att stanna emellan.

WOD – Workout of the day, dagens pass. Kan bestå av en, men oftast flera olika övningar som sätts ihop till ett pass. Passet ska antingen utföras på kortast möjligast tid eller så många varv som möjligt på en utsatt tid. Passen ser olika ut varje dag.

keep-calm-and-crossfit-on-3

Säg gärna till om det är något jag förklarat konstigt eller fel.

Sandra

2 Comments

  1. tja, kommer bilder upp ifrån hälsomässan i Påljungs hage? =) /Jimmy

  2. Har blivit sjuk igen, så har inte riktigt orkat… Men snart så! :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *